Program V edycji


Nazwa przedmiotu Osoba prowadząca Rodzaj zajęć Liczba godzin
Badania wysokoprzepustowe w medycynie – wprowadzenie prof. dr hab. Dorota Hoffman, dr hab. Monika Gos, dr Katarzyna Suski-Grabowski Wykłady 14
Infrastruktura w badaniach wysokoprzepustowych prof. Piotr Bała Wykłady 8
Podstawowe narzędzia informatyczne mgr inż. Robert Paciorek, mgr inż. Krzysztof Lasocki Ćwiczenia 28
Podstawowe bazy danych i narzędzia do analizy danych wysokoprzepustowych prof. dr hab. Robert Nowak, dr n. med. Mateusz Dawidziuk Wykłady 10
Podstawowa analiza danych genomowych dr inż. Wiktor Kuśmirek, mgr Grzegorz Kuśmirek Wykłady i Ćwiczenia 12
Podstawy analizy z wykorzystaniem pakietu R dr Dominika Czerniawska-Szejda Ćwiczenia 20
Narzędzia wykorzystywane w badaniach biomedycznych w analizach omicznych dr Łukasz Górski, dr Marek Nowicki, dr Jarosław Piersa Wykłady 12

Nazwa przedmiotu Osoba prowadząca Rodzaj zajęć Liczba godzin
Etyczne aspekty biomedycznych badań wysokoprzepustowych prof. dr hab. Dorota Hoffman, mgr Roman Bogacewicz Wykłady 5
Genomika dr hab. Tomasz Gambin, dr n. med. Mateusz Dawidziuk Ćwiczenia 26
Transkryptomika* dr hab. Bartosz Wojtas, dr Michał Dąbrowski Ćwiczenia 17
Epigenomika* dr hab. Bartosz Wojtas, dr Michał Dąbrowski Ćwiczenia 17
Metagenomika / Mikrobiom dr Tomasz Kościółek, mgr Zuzanna Karwowska Ćwiczenia 16
Proteomika / Metabolomika dr Dominik Cysewski Wykłady i Ćwiczenia 11
Podsumowanie dr Katarzyna Suski-Grabowski Wykłady 4

* Zastosowanie technik „single-cell”

Liczba godzin

Kurs jest podzielony na dwa semestry – ponad 200 godzin lekcyjnych, z naciskiem na zajęcia praktyczne, w sumie 12 spotkań.
W pierwszym semestrze będą wykładane podstawy badań wysokoprzepustowych w medycynie i podstawy informatyki niezbędne do obliczeń wysokoprzepustowych.
W drugim semestrze będą prowadzone wykłady i ćwiczenia z dziedzin omicznych.

W ramach programu słuchacze są zobligowani do 30 godzin pracy własnej z określonych przedmiotów praktycznych, w grupach 4-5 osobowych pod nadzorem wykładowców.

 

Miejsce zajęć

Zajęcia będą prowadzone w siedzibie ICM UW przy ul. Pawińskiego 5A,  w bloku D na V piętrze.
Przechodząc przez bramę IBB PAN należy kierować się w lewo do bocznego wejścia kolejnego budynku.

I semestr

17-18 lutego 2024
9-10 marca 2024
23-24 marca 2024
6-7 kwietnia 2024
20-21 kwietnia 2024
25-26 maja 2024
8-9 czerwca 2024
22-23 czerwca 2024

II semestr

12-13 października 2024
26-27 października 2024
9-10 listopada 2024
23-24 listopada 2024
7-8 grudnia 2024

 

Zajęcia dydaktyczne będą odbywały się w dwa weekendy w miesiącu (soboty i niedziele), każdego dnia, średnio po 7 godzin lekcyjnych (45 min.).

Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe w oparciu o modelowanie matematyczne, symulacje komputerowe oraz obliczenia wielo- i wielkoskalowe. W obszarze usług typu High Performance Computing (HPC) i usług chmurowych, ICM wspomaga użytkowników z całej Polski aktywnie korzystających z superkomputerów i infrastruktury obliczeniowej, sieciowej oraz przechowywania wielkich danych.

W naukach biologicznych i medycznych działalność ICM obejmuje m.in.:

  • zastosowania sztucznej inteligencji, wizualizacji i analizy obrazowej w diagnostyce medycznej;
  • epidemiologię i geografię zdrowia oraz modelowanie przebiegu epidemii (Model Epidemiologiczny ICM);
  • identyfikację czynników genetycznych aktywacji syndromu PIMS (Paediatric multisystem inflammatory syndrome);
  • metody informatyczne, aplikacje i API w bioinformatyce i genomice;
  • systemy uczenia maszynowego i selekcji w biologii.

ICM odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu polskim naukowcom z ponad 500 instytucji dostępu do pełnej literatury naukowej, w tym 25 tys. tytułów czasopism i 157 tys. tytułów książek, poprzez prowadzenie i utrzymywanie Wirtualnej Biblioteki Nauki (WBN). W obszarze Open Science, ICM umacnia pozycję Uniwersytetu Warszawskiego jako dostawcy największych serwisów otwartej nauki w Polsce – Biblioteki Nauki oraz repozytoriów danych.

Jednostka prowadzi wyjątkowe projekty edukacyjne: magisterskie studia o charakterze praktycznym z Inżynierii Obliczeniowej, kurs Omics Data Science, a także szkoły letnie (4eu+ Against Cancer, zaawansowane narzędzia IT, techniki przetwarzania danych) i specjalistyczne szkolenia.

Kurs „Omics Data Science – Bioinformatyka i Analiza Wielkoskalowych Danych Biomedycznych” przez cztery pierwsze edycje był realizowany we współpracy z  Instytutem Matki i Dziecka w Warszawie w ramach projektu: „Choroby genetycznie uwarunkowane – edukacja i diagnostyka (EDUGEN)”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (POWER). ICM był partnerem merytorycznym projektu, odpowiedzialnym za przygotowanie i przeprowadzenie kursu.

Nazwa przedmiotu Osoba prowadząca Rodzaj zajęć Liczba godzin
Badania wysokoprzepustowe w medycynie – wprowadzenie prof. dr hab. Dorota Hoffman, dr hab. Monika Gos, dr Katarzyna Suski-Grabowski Wykłady 14
Infrastruktura w badaniach wysokoprzepustowych prof. Piotr Bała Wykłady 8
Podstawowe narzędzia informatyczne mgr inż. Robert Paciorek, mgr inż. Krzysztof Lasocki Ćwiczenia 28
Podstawowe bazy danych i narzędzia do analizy danych wysokoprzepustowych prof. dr hab. Robert Nowak, dr n. med. Mateusz Dawidziuk Wykłady 10
Podstawowa analiza danych genomowych dr inż. Wiktor Kuśmirek, mgr Grzegorz Kuśmirek Wykłady i Ćwiczenia 12
Podstawy analizy z wykorzystaniem pakietu R dr Dominika Czerniawska-Szejda Ćwiczenia 20
Narzędzia wykorzystywane w badaniach biomedycznych w analizach omicznych dr Łukasz Górski, dr Marek Nowicki, dr Jarosław Piersa Wykłady 12
Nazwa przedmiotu Osoba prowadząca Rodzaj zajęć Liczba godzin
Etyczne aspekty biomedycznych badań wysokoprzepustowych prof. dr hab. Dorota Hoffman, mgr Roman Bogacewicz Wykłady 5
Genomika dr hab. Tomasz Gambin, dr n. med. Mateusz Dawidziuk Ćwiczenia 26
Transkryptomika* dr hab. Bartosz Wojtas, dr Michał Dąbrowski Ćwiczenia 17
Epigenomika* dr hab. Bartosz Wojtas, dr Michał Dąbrowski Ćwiczenia 17
Metagenomika / Mikrobiom dr Tomasz Kościółek, mgr Zuzanna Karwowska Ćwiczenia 16
Proteomika / Metabolomika dr Dominik Cysewski Wykłady i Ćwiczenia 11
Podsumowanie dr Katarzyna Suski-Grabowski Wykłady 4

* Zastosowanie technik „single-cell”

Liczba godzin

Kurs jest podzielony na dwa semestry – ponad 200 godzin lekcyjnych, z naciskiem na zajęcia praktyczne, w sumie 12 spotkań.
W pierwszym semestrze będą wykładane podstawy badań wysokoprzepustowych w medycynie i podstawy informatyki niezbędne do obliczeń wysokoprzepustowych.
W drugim semestrze będą prowadzone wykłady i ćwiczenia z dziedzin omicznych.

W ramach programu słuchacze są zobligowani do 30 godzin pracy własnej z określonych przedmiotów praktycznych, w grupach 4-5 osobowych pod nadzorem wykładowców.

 

Miejsce zajęć

Zajęcia będą prowadzone w siedzibie ICM UW przy ul. Pawińskiego 5A,  w bloku D na V piętrze.
Przechodząc przez bramę IBB PAN należy kierować się w lewo do bocznego wejścia kolejnego budynku.

I semestr

17-18 lutego 2024
9-10 marca 2024
23-24 marca 2024
6-7 kwietnia 2024
20-21 kwietnia 2024
25-26 maja 2024
8-9 czerwca 2024
22-23 czerwca 2024

II semestr

12-13 października 2024
26-27 października 2024
9-10 listopada 2024
23-24 listopada 2024
7-8 grudnia 2024

 

Zajęcia dydaktyczne będą odbywały się w dwa weekendy w miesiącu (soboty i niedziele), każdego dnia, średnio po 7 godzin lekcyjnych (45 min.).

Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe w oparciu o modelowanie matematyczne, symulacje komputerowe oraz obliczenia wielo- i wielkoskalowe. W obszarze usług typu High Performance Computing (HPC) i usług chmurowych, ICM wspomaga użytkowników z całej Polski aktywnie korzystających z superkomputerów i infrastruktury obliczeniowej, sieciowej oraz przechowywania wielkich danych.

W naukach biologicznych i medycznych działalność ICM obejmuje m.in.:

  • zastosowania sztucznej inteligencji, wizualizacji i analizy obrazowej w diagnostyce medycznej;
  • epidemiologię i geografię zdrowia oraz modelowanie przebiegu epidemii (Model Epidemiologiczny ICM);
  • identyfikację czynników genetycznych aktywacji syndromu PIMS (Paediatric multisystem inflammatory syndrome);
  • metody informatyczne, aplikacje i API w bioinformatyce i genomice;
  • systemy uczenia maszynowego i selekcji w biologii.

ICM odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu polskim naukowcom z ponad 500 instytucji dostępu do pełnej literatury naukowej, w tym 25 tys. tytułów czasopism i 157 tys. tytułów książek, poprzez prowadzenie i utrzymywanie Wirtualnej Biblioteki Nauki (WBN). W obszarze Open Science, ICM umacnia pozycję Uniwersytetu Warszawskiego jako dostawcy największych serwisów otwartej nauki w Polsce – Biblioteki Nauki oraz repozytoriów danych.

Jednostka prowadzi wyjątkowe projekty edukacyjne: magisterskie studia o charakterze praktycznym z Inżynierii Obliczeniowej, kurs Omics Data Science, a także szkoły letnie (4eu+ Against Cancer, zaawansowane narzędzia IT, techniki przetwarzania danych) i specjalistyczne szkolenia.

Kurs „Omics Data Science – Bioinformatyka i Analiza Wielkoskalowych Danych Biomedycznych” przez cztery pierwsze edycje był realizowany we współpracy z  Instytutem Matki i Dziecka w Warszawie w ramach projektu: „Choroby genetycznie uwarunkowane – edukacja i diagnostyka (EDUGEN)”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (POWER). ICM był partnerem merytorycznym projektu, odpowiedzialnym za przygotowanie i przeprowadzenie kursu.


To top
Skip to content